Szprycha CPK nr 1. Pięć wariantów przebiegu linii kolejowej dużej prędkości łączącej Włocławek z Płockiem. Kolizji się nie uniknie.
Trwają przygotowania do budowy linii kolejowych dużych prędkości, które połączą nowe lotnisko pod Warszawą z Płockiem i Włocławkiem. Spółka Centralny Port Komunikacyjny zorganizowała spotkanie dla mediów, na którym przedstawiono stan przygotowania do budowy „szprychy” CPK nr 1: CPK - Płock - Włocławek - Lipno, pierwszego odcinka CMK-Północ.
Dla ok. 120-kilometrowego odcinka tzw. „szprychy” CPK nr 1, czyli linii kolejowych nr 5 i 50 na odcinku węzeł CPK - Płock - Włocławek spółka Centralny Port Komunikacyjny jest obecnie w zaawansowanej fazie przygotowań studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) - czyli w uproszczeniu - studium wykonalności.
Pięć wariantów przebiegu linii kolejowych
W tej chwili trwają prace studialne dla pięciu wariantów tego odcinka. Celem STEŚ jest opracowanie dla linii kolejowej CPK specjalistycznej dokumentacji na potrzeby projektowe wraz ze wskazaniem jej wariantu inwestorskiego, czyli rekomendowanego przebiegu.
Wszystkie brane pod uwagę warianty linii kolejowych nr 5 i 50 zakładają m.in. budowę mostu kolejowego przez Wisłę na wysokości Modzerowa. Podwariant wariantu W6 uwzględnia trasowanie linii kolejowej nr 50 (łączącej planowaną linię kolejową nr 5 z istniejącą linią kolejową nr 18) poniżej stopnia wodnego na Wiśle we Włocławku.
Tory będą przebiegały przez teren gminy Włocławek (Modzerowo) (opracowane są warianty: W1, W4, W6, W6A, W8, W9), przez miasto Włocławek (warianty: W1, W4, W6, W6A, W8,W9) oraz przez tereny gminy Fabianki (wariant W6A). We Włocławku przewiduje się budowę stacji kolejowej Włocławek Wschodni w lesie pod miastem.
Konsultacje społeczne
Dopiero po konsultacjach społecznych okaże się który z wariantów zostanie wybrany do realizacji. Konsultacje w gminie Włocławek zaplanowano na 21.11.2022 (poniedziałek), godz. 17:00 - Szkoła w Modzerowie. 24.11.2022 (czwartek) godz. 17:00 konsultacje społeczne odbędą się w gminie Fabianki - sala gimnastyczna Szkoły Podstawowej im. Kazimierza III Wielkiego w Szpetalu Górnym. Dla Włocławka jeszcze nie ustalono terminu konsultacji.
Konsultacje mają na celu prezentację proponowanych rozwiązań planowanej linii kolejowej, udzielenie odpowiedzi na pytania mieszkańców, a także uzyskanie oceny, uwag i propozycji zmian w postaci ankiet.
Kolizji się nie uniknie
W przypadku powstawania dużych inwestycji, w tym nowych linii kolejowych, kolizje z innymi elementami infrastruktury są niemożliwe do uniknięcia. Tak będzie się działo, bowiem planowane nowe tory będą przebiegały przez tereny silnie zurbanizowane m.in. Rybnica.
Jak zapewniał rzecznik prasowy spółki CPK Konrad Majszyk proces wywłaszczania odbędzie się zgodnie z prawem, na cywilizowanych zasadach. W przypadku utraty domu wysokość odszkodowania ma zapewnić koszt pobudowania takiego samego domu w innej lokalizacji. Uruchomiony zostanie także program skierowany do mieszkańców, którzy będą chcieli, uprzedzając etap wywłaszczeń, sprzedać nieruchomość CPK.
Spółka Centralny Port Komunikacyjny informuje, że wariant inwestorski „szprychy” Włocławek – Płock zostanie wybrany w IV kwartale 2023 r. Rozpoczęcie inwestycji zaplanowano w 2028 r., a budowa ma potrwać do końca 2032 r.
Szybkie przejazdy
Docelowo kolejowa „szprycha” CPK nr 1 zapewni skrócenie czasów przejazdu. Dla przykładu z Płocka do Warszawy Centralnej przejedziemy pociągiem w ok. 50 min (dla porównania: dziś taka podróż trwa ok. 2 godz. 30 min). Natomiast z Włocławka do tej samej stacji dojedziemy pociągiem w ok. 1 godz. 10 min (dziś trwa to co najmniej godzinę dłużej).
Początkowo, na głównym ciągu planowanej linii kolejowej pociągi pasażerskie poruszać się będą z prędkością do 250 km/h (lekkie pociągi towarowe: do 120 km/h). Docelowa prędkość jaką w przyszłości będą mogły osiągnąć najszybsze pociągi to 350 km/h.
Nowe połączenia kolejowe CPK umożliwią przejazd między Warszawą i CPK a większością największych miast w Polsce w czasie nie dłuższym niż 2 godz. 30 min.
Szprycha CPK nr 1
(jp)