Dworzec tymczasowy obsługuje podróżnych we Włocławku
Istniejący we Włocławku budynek dworca kolejowego z 1975 r. został zamknięty i przygotowany do rozbiórki. Podróżnych obsługuje kontenerowy dworzec tymczasowy zlokalizowany w południowej części terenu. Dworzec tymczasowy posiada przestrzeń ogólnodostępną z toaletami. Po wyburzeniu starego dworca Budimex wybuduje nowy obiekt. Koszt inwestycji wyniesie blisko 26 mln złotych.
Prace rozbiórkowe miały rozpocząć się w połowie czerwca, ale są opóźnienia, prawdopodobnie wyburzanie przeprowadzone zostanie jeszcze w sierpniu. Powodem opóźnień jest nieodpowiednie odwodnienie tunelu pod dworcem, wymagające opracowania nowej dokumentacji.
Na czas rozbiórki starego i budowy nowego dworca zostanie zamknięte przejście podziemne.
Nowy dworzec będzie obiektem trzykondygnacyjnym. Na parterze pojawi się wydzielona strefa dla podróżnych z dwiema poczekalniami, toaletami i pomieszczeniem dla opiekuna z dzieckiem. Po dwóch stronach holu znajdą się pomieszczenia przeznaczone na kasy biletowe – w części południowej dla przewoźników kolejowych, a w części północnej dla operatorów komunikacji miejskiej oraz regionalnych połączeń autobusowych. Również na parterze zaplanowane zostały lokale komercyjne. Pomieszczenia na piętrze przeznaczone zostaną na potrzeby Wydziału Komunikacji Urzędu Miasta Włocławek.
Dworzec zostanie dostosowany do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Przy głównych wejściach do budynku zaprojektowano pochylnie. Komunikację wewnątrz obiektu ułatwią dwie windy, prowadzące z poziomu -1 na parter w części południowej oraz z parteru na piętro w części północnej. Do potrzeb osób z niepełnosprawnościami dostosowane będą kasy biletowe i toalety. W budynku zaplanowano też udogodnienia dla osób niewidomych i niedowidzących w postaci ścieżek prowadzących czy dotykowych map i oznaczeń.
Dworzec we Włocławku jest pierwszym tak dużym obiektem, który zostanie zastąpiony nową, jeszcze większą konstrukcją w ramach trwającego Programu Inwestycji Dworcowych prowadzonego przez PKP S.A.
Zmiany widoczne będą także na zewnątrz. Przyszły dworzec zostanie wykończony miedzianą blachą oksydowaną w ceglasto-brązowym kolorze. Pojawi się też biała okładzina z płyt kompozytowych. Metamorfozę dopełnią zmiany w zagospodarowaniu terenu przed budynkiem. W południowej części pojawi się wiata rowerowa z 48 stanowiskami. Również w tej części działki zaprojektowany został skwer z ławkami i pergolą. Miejsca siedzące w postaci ławek pojawią się też w części północnej oraz koło wejścia głównego do dworca i na peronie nr 1. Przy budynku zaplanowano 21 miejsc postojowych dla samochodów osobowych, z czego 2 miejsca przeznaczone będą dla osób z niepełnosprawnościami.
Dworzec zostanie wyposażony w nowoczesne systemy bezpieczeństwa i zarządzania, m.in. monitoring czy BMS (zarządzanie systemami automatycznego sterowania). Na dachu obiektu pojawią się panele fotowoltaiczne o łącznej mocy ok. 28 kWp. W ciągu roku wytworzą one ponad 26 tys. kWh energii elektrycznej, co pozwoli zredukować emisję dwutlenku węgla o około 21 tys. kg/rok. To mniej więcej taka sama ilość, jaką przez cały rok pochłania ponad 3000 drzew. Wytworzona energia posłuży w całości do zasilenia nowego budynku.
Koszt budowy dworca wyniesie ok. 25,7 mln zł. Inwestycja będzie dofinansowana ze środków budżetu państwa. Planowany termin jej zakończenia to koniec 2022 roku.
Fot. Wizualizacja nowego dworca PKP we Włocławku. Mat. PKP