Czerwone autobusy na liniach w powiecie włocławskim
Starosta włocławski Roman Gołębiewski 5 listopada podpisał dwie umowy na dostawę 21 fabrycznie nowych autobusów.
Pierwsza umowa dotyczy 13 fabrycznie nowych autobusów zeroemisyjnych elektrycznych, kategorii M3 klasa II (autobusy międzymiastowe), niskopodłogowych, marki IVECO BUS model Typ CBLE2/E0 nazwa handlowa Crossway Low Entry Elec producent IVECO rok produkcji 2025. Termin realizacji umowy określono do 5 listopada 2025 roku. W tym również objęta jest dostawa wraz z montażem stacji ładowania do obsługi linii pozamiejskich na terenie powiatu włocławskiego.
Odrębnym zamówieniem jest dostawa 8 fabrycznie nowych autobusów niskoemisyjnych hybrydowych, kategorii M3 klasa II (autobusy międzymiastowe) o normie emisji spalin min. Euro 6 step E marki IVECO BUS model Typ CBCW3/00 nazwa handlowa Crossway Line MH, producent IVECO, rok produkcji 2025.
Wartość całego zadania to kwota 56.003.253 zł, w tym dofinansowanie: 40.977.990 zł, co oznacza, że wkład własny Powiatu Włocławskiego to tylko 4.553.110 zł. Pozyskane dofinansowanie to środki KPO w konkursie ogłoszonym przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych jednostkę działającą w imieniu Ministerstwa Infrastruktury. Do tego planowany jest do odliczenia podatek VAT, który ma wynieść 10.472.153 zł. Wykonawcą zadania została firma ABP BUS&COACH Sp. z o. o. Sp. k.
Autobusy będą miały charakterystyczny wygląd – będą czerwone z elementami haftu kujawskiego oraz logo Powiatu Włocławskiego.
Docelowo obsługiwanych będzie 20 linii komunikacyjnych uzgodnionych z przedstawicielami gmin. Tabor będzie poruszał się na nowych liniach autobusowych oraz na dotychczasowo użytkowanych. Zastąpi 13 zużytych i przestarzałych pojazdów o normach emisji spalin Euro2 – Euro3, które zostaną wycofane z użytkowania w wyniku realizacji projektu międzymiastowych linii komunikacyjnych. Aktualnie średni wiek taboru wynosi 20 lat. Przestarzałe autobusy ulegają awariom co powoduje konieczność ponoszenia znacznych nakładów na naprawy pojazdów i rzutuje na małą atrakcyjność transportu zbiorowego.
Projekt zakłada, że nowe autobusy elektryczne będą spełniać wysokie standardy ekologiczne, co przyczyni się do zmniejszenia emisji szkodliwych substancji do atmosfery oraz poprawy jakości powietrza. Dodatkowo, nowe pojazdy zapewnią większy komfort i bezpieczeństwo podróżowania dla pasażerów.