Ronda i most na obwodnicy Lubrańca
Trwają prace przy budowie obwodnicy Lubrańca w ciągu drogi wojewódzkiej nr 270. Powstają nowe ronda i most na Zgłowiącze. Nowy most w ciągu obwodnicy powstaje na południe od Lubrańca pomiędzy miejscowościami Borek i Brzezina. Będzie to pięcioprzęsłowy most o długości blisko 140 metrów. Wykonawca - toruńska spółka Onde – wybudowała już przyczółki oraz podpory. Z końcem kwietnia zamontowane zostały żelbetowe belki, na których teraz powstaje płyta z jezdnią.
Obwodnicę Lubrańca z istniejącą drogą wojewódzką połączą ronda. W miejscowości Borek (na południe od Lubrańca) wykonawca usuwa kolizje z podziemną infrastrukturą i wykonuje roboty przy pierwszej części wyspy centralnej wraz z jezdnią. Nowe skrzyżowanie z ruchem okrężnym będzie także połączone z lokalnymi drogami na Marysin i Zgłowiączkę.
W szybkim tempie powstaje też drugie rondo w rejonie miejscowości Lubraniec-Parcele (po północnej stronie Lubrańca). Kierowcy korzystają już z części nowej konstrukcji wybudowanej od strony ogrodów działkowych. Trwają intensywne prace od strony obwodnicy, gdzie przygotowywane są kolejne warstwy konstrukcyjne.
Wykonawca prowadzi kolejne roboty brukarskie związane ze ścieżką pieszo-rowerową, którą zaprojektowano na centralnej części obwodnicy (w rejonie miejscowości Piaski) i krawężników przy skrzyżowaniach z drogami lokalnymi.
Zakończenie wszystkich głównych prac planowane jest jeszcze w tym roku. Realizacja całej inwestycji pochłonie ponad 64 mln złotych i możliwa jest m.in. dzięki środkom unijnym Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020.
W trakcie przebudowy jest również 7-kilometrowa droga łącząca Brześć Kujawski z Lubrańcem. Na kolejnych odcinkach rozbierana jest stara nawierzchnia. W wielu miejscach ze względu na brak odpowiedniej nośności wykonywana będzie też nowa konstrukcja trasy. Jezdnia zostanie wzmocniona do przenoszenia obciążeń rzędu 11,5 tony na oś. Oznacza to, że będzie zdecydowanie bardziej odporna na powstawanie uszkodzeń i kolein. Trasa zyska też utwardzone pobocza, perony autobusowe , nowe oznakowanie i bariery. Prace wykonywane są połówkowo, stąd kierowcy muszą liczyć się z ruchem wahadłowym sterowany sygnalizacją.
Inwestycja jest współfinansowana ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020. Łączny koszt przedsięwzięcia szacowany jest na ok. 30 mln zł.
Fot. ZDW w Bydgoszczy