Kujawy.media.pl
Portal Wydawnictwa Kujawy

Znają wiersze Tuwima. Fotoreportaż z finału z konkursu

W piątek 15 listopada  w Szkole Podstawowej w Kowalu przeprowadzono drugi etap konkursu pt. „Znam wiersze Juliana Tuwima”.

Znają wiersze Tuwima. Fotoreportaż z finału z konkursu

W piątek 15 listopada  w Szkole Podstawowej w Kowalu przeprowadzono drugi etap konkursu pt. „Znam wiersze Juliana Tuwima”.

W roku 2013 przypada sześćdziesiąta rocznica śmierci poety, który zmarł 27 grudnia 1953 r. Ponadto w tym roku mija również sto lat od jego poetyckiego debiutu – publikacji wiersza „Prośba” w „Kurierze Warszawskim”.
Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, przekonany o szczególnym znaczeniu dorobku poety dla dziedzictwa narodowego, ogłosił rok 2013 „Rokiem Juliana Tuwima”. Jak głosi tekst uchwały Sejmowej: „Obie rocznice stanowią okazję do oddania hołdu temu wielkiemu poecie, który kształtował język, wyobraźnię i społeczną wrażliwość wielu pokoleń Polaków, ucząc ich zarazem poczucia humoru i ukazując optymizm codziennego życia. Poezja Juliana Tuwima jest jedną z najważniejszych w XX wieku propozycji uprawiania sztuki słowa. Bogata i różnorodna twórczość autora „Kwiatów polskich” stanowi żywotną i atrakcyjną propozycję dla odbiorców w każdym wieku.”. Był czarodziejem słów i poetą dziecięcej radości. Pisał dla dzieci wspaniałe, błyskotliwe i wesołe wiersze. Pod każdą polską strzechą znajdują się wspaniałe wiersze poety, poety wielu pokoleń, które z równym zachwytem i radością słuchały lub czytały jego wiersze. Julian Tuwim, urodził się pod koniec XIX wieku w Łodzi. Polski poeta żydowskiego pochodzenia, pisarz, autor wodewili, skeczy, librett operetkowych i tekstów piosenek, jeden z najpopularniejszych poetów dwudziestolecia międzywojennego.

Małych artystów, ich opiekunów oraz zaproszonych gości na uroczystym podsumowaniu konkursu powitała Jadwiga Wiśniewska – wicedyrektor Zespołu Szkół Samorządowych w Kowalu. Szkolną uroczystość swoją osobą zaszczycili następujący goście: Jadwiga Śpibida – dyrektor szkoły, Hanna Błażejczak – prezes Towarzystwa Miłośników Kowala i Okolic oraz członkinie towarzystwa w osobach: Anna Sokołowska i Małgorzata Szadkowska, Ilona Majewska – kierownik Inspektoratu Edukacji i Sportu UM Kowal, Anna Skrzypińska – przewodnicząca Rady Rodziców przy Zespole Szkół Samorządowych w Kowalu, Magdalena Milczarek – przewodnicząca Rady Rodziców przy Szkole Podstawowej w Kowalu. Wśród przybyłych gości byli również rodzice dzieci oraz dziadkowie.  

Kolejnym mówcą była Pani dyrektor Śpibida, która poinformowała, o tym, że z okazji „Roku Juliana Tuwima” został ogłoszony konkurs na najpiękniejszy wiersz i rysunek do wybranych wierszy poety. Dodała, iż pierwszy etap konkursu plastycznego został przeprowadzony w szkole wcześniej. Polegał na wykonaniu przez uczniów ilustracji dowolną techniką do wybranego przez siebie wiersza. W sumie, na konkurs wpłynęły 82 prace, które są prezentowane w szkolne. Prace, które Komisja Konkursowa oceniła najwyżej, zostały wystawione w auli szkoły. Wśród nagrodzonych i wyróżnionych znaleźli się niżej wymienieni uczniowie:
Nagrody: Adrian Koziorowski kl. I a; Julia Szadkowska kl. I b; Zuzanna Prekop kl. II a; Agata Walczak kl. II b; Martyna Ozimecka kl. III a; Szymon Dorsz III b

Wyróżnienia: Mateusz Ignaczak kl. I a; Szymon Lewandowski kl. I b; Samanta Kamińska kl. II a; Jan Kazimierski kl. II b; Matylda Milczarek kl. III a; Małgorzata Wnukowska kl. III b

Drugi etap konkursu odbył się w piątkowy poranek, i polegał na recytowaniu wybranych wierszy wspaniałego poety.  Komisja Konkursowa w skład, której weszły:
Jadwiga Śpibida – przewodnicząca komisji, Jadwiga Wiśniewska, Anna Skrzypińska i Magdalena Milczarek – członkowie, podczas oceniania prezentowanych wierszy brała pod uwagę następujące kryteria: stopień opanowania tekstu; umiejętności interpretacyjne (mówienie ze zrozumieniem); dykcję; zróżnicowanie tempa mówienia, intonacji, stosowania pauz, umiejętność frazowania; poprawność językową; ekspresję; stroję, rekwizyty, muzykę; ogólne wrażenie artystyczne.

Na scenie zaprezentowali się indywidualni i zespołowi wykonawcy. Wszystkie dzieci przed swoimi występami były bardzo podekscytowane udziałem w konkursie inspirowanym twórczością Juliana Tuwima
Jako pierwsi wystąpili uczniowie klasy I b w wierszu  pt. „Słoń Trąbalski”. Po nich wystąpili na scenie uczniowie klasy I a, w wierszu pt. „Lokomotywa”. Następnie na scenę wyszła grupa dzieci z klasy II a, ubrana w barwne i charakterystyczne stroje, a wiersz pt. „Rzepka”  wspaniale wyrecytowała Marta Kaczmarek, która za swoją improwizację i wykonanie wiersza otrzymała od widzów największe i najgłośniejsze brawa. Kolejnymi wykonawcami były dzieci z klasy II b, w wierszu pt. „Spóźniony Słowik”. Uczeń klasy III a, Michał Czaplicki zaprezentował się w wierszu pt. „Kotek”. Po nim na scenie wystąpiła uczennica klasy III a, Martyna Zimecka w wierszu pt. „Idzie Grześ”. Uczniowie z klasy III b, wystąpili w wierszu  pt. „Ptasie Radio”, zaś uczennica tej samej klasy - Maja Radoszewska zaprezentowała się w wierszu pt. „Bambo”. Ostatnim wykonawcą, który wystąpił w szkolnej auli był Miłosz Struciński w wierszu pt. „Mowa Ptaków”.

 Różnorodność wierszy, ciekawe interpretacje i piękna deklamacja sprawiły, że konkurs był naprawdę bardzo interesujący, a jury miało niebywale twardy orzech do zgryzienia.
Po wysłuchaniu wszystkich wierszy, wielkie i trudne zadanie czekało członków Komisji Konkursowej. Obrady Komisji były bardzo długie i owocne. W między czasie na scenie wystąpiła p Hanna Błażejczak, która umiliła dzieciom czas w oczekiwaniu na powrót jurorów z wynikami, czytając wspaniałe wiersze Juliana Tuwima, które nie znalazły się w konkursie. Panie Hania wprowadziła wśród dzieci wspaniały klimat, porywając je do wspólnego głośnego recytowania wierszy.   
Gdy na auli pojawili się członkowie Komisji Konkursowej, wśród wykonawców nastąpiło poruszenie i udzieliły się emocje. Wszyscy byli ciekawi, kto z nich zajął pierwsze miejsce, kto został wyróżniony, a kto nie znalazł uznania jurorów? Jednak po „poważnych obradach”, jak oceniła przewodnicząca – Jadwiga Śpibida, jurorzy przyznali w konkursie recytatorskim ex aequo dwa pierwsze miejsca, które przypadły wykonawcom z klasy II a, za wykonanie wiersza „Rzepka” oraz uczniom klasy II b, za wiersz „Spóźniony Słowik”. Komisję zachwyciło wykonanie wierszy, szczególnie rekwizyty, stroje, ekspresja słowna i muzyczna, ruch na scenie oraz żywa reakcja publiczności, która udzieliła się również jurorom. Drugiego miejsca nie przyznano. Natomiast trzecie miejsce przypadło uczniom klasy I a, za interpretację wiersza „Lokomotywa”. Wyróżnienie przypadło wykonawcom z klasy III b, za wiersz „Ptasie Radio”. Członkowie Komisji wyróżnili również dwóch indywidualnych wykonawców z klas trzecich w osobach: Mai Radaszewskiej w wierszu „Bambo” i Michała Czaplickiego w wierszu „Kotek”, za trafnie dobrane stroje, które były starannie wykonane i w pełni odtwarzały bohaterów bajek.

Poziom wszystkich wykonawców był wysoki, wszyscy zasłużyli na słowa uznania i podziękowania. Laureaci konkursu plastycznego i recytatorskiego zostali nagrodzeni dyplomami i nagrodami rzeczowymi w postaci wspaniałych książek z bajkami, a dla pozostali uczestnicy otrzymali pamiątkowe dyplomy za udział w konkursie recytatorskim.      

Na zakończenie uroczystości podsumowania konkursu recytatorskiego pani dyrektor Jadwiga Śpibida w sposób szczególny skierowała słowa wdzięczności i podziękowania dla organizatorów konkursy w osobach, wychowawców poszczególnych klas tj. dla:  
Janiny Czarniak, Ewy Człapińskiej, Anny Giergielewicz, Krystyny Krawieckiej, Anny Mularskiej oraz Moniki Rudzińskiej. Słowa podziękowania spłynęły również dla wspaniałych gości, którzy swoją obecnością uświetniły uroczystość oraz nadały jej odpowiedniej oprawy i rangi.
Tekst i fot. Wojciech Nawrocki
ZDJĘCIA W GALERII (album Powiat włocławski)

Ostatnie wydania

Tu i Teraz. Gazeta Włocławka i powiatu nr 175

Gazeta Aleksandrowska nr 214

Gazeta Ciechocińska nr 166

Ziemia michałowska nr 356

Najnowsze Video